بازی : RoadCraft
سازنده : Focus Entertainment
تاریخ انتشار : 5/20/2025
سبک : Simulation
پلتفرم : Playstation 5
این روزا بازیهای شبیهسازی مثل نقل و نبات ریختن تو بازار. از شبیهساز کشاورزی بگیر تا شبیهساز بز بودن (!) ولی واقعاً چند تاشون تونستن اون حس واقعی بودن رو بهت بدن؟
اگه با سریهای SnowRunner یا MudRunner آشنا باشید، پس قطعاً میدونید که Saber Interactive چطور میتونه از یه کامیون ساده یه ماجراجویی واقعی بسازه. حالا بیایید ببینیم بازی RoadCraft چی توی چنته داره و چرا از همین حالا دلمون میخواد پشت فرمون بشینیم و با یه بولدوزر وسط گلولای برونیم.
اولین چیزی که توی بازی RoadCraft جلب توجه میکنه، اینه که بازی فقط دربارهی رانندگی با ماشینهای سنگین نیست. اینجا قراره جاده بسازید، پل طراحی کنید، منابع رو مدیریت کنید، و تو دل طبیعت بکر و خشن، جون بکنید تا پروژههاتون رو تکمیل کنید.
و حالا نکتهی جالبتر: هر وسیلهای که توی بازی کنترل میکنید، بر اساس مدل واقعی ساخته شده. یعنی مثلاً وقتی با بولدوزر کار میکنید، دقیقاً باید مثل بولدوزر واقعی خاک رو جابهجا کنید، نه اینکه فقط یه دکمه بزنید و همهچیز اتوماتیک بشه.
هر ماشین وزن خودش رو داره، هر سطحی اصطکاک خاص خودش رو و اگه خیلی تند برید یا تو زاویهی اشتباه حرکت کنید، احتمال اینکه واژگون بشید یا کل پروژه خراب شه، بالاست!
RoadCraft اصلاً بازیای نیست که بخواید یه گوشه لم بدید و ریلکس کنید (مگر اینکه از کار فنی لذت ببرید!). اینجا با ۸ مأموریت اصلی کمپین طرفید که هر کدوم دهها هدف فرعی داره. یعنی تا بخواید بفهمید باید چیکار کنید، چند ساعت درگیر منوها و برنامهریزیها و امتحان کردن ابزارهای مختلف میشید.
بالای ۴۰ وسیلهی نقلیه توی بازی هست که باید بازشون کنید. از دامپتراکها گرفته تا جرثقیلهای بزرگ و ماشین آسفالت و حتی ارهبرقی متحرک.
تصور کنید یه سیل اومده، جاده از بین رفته، شما باید با تیمتون اول آواربرداری کنید، بعد پل بسازید، بعد زمین رو صاف کنید، بعد آسفالت بریزید... تازه اگر یه جای کار اشتباه پیش بره، باید از اول بازسازی کنید.
ساخت جاده تو بازی RoadCraft اونجوری نیست که فکر کنید فقط یه ماشین رو بندازید راه بیفته خودش همه چی رو درست کنه. نه، اینجا جذاب و در عین حال پیچیدهست.
فرض کنید اول باید شن و ماسه رو بار کامیون بکنید، بیارید بریزید سرِ کار. ولی خب این تازه اولشه.
بعد نوبت بولدوزره. زمین رو باید صاف کنی، اونم نه با یه دکمه و یه حرکت. باید دقیق بری، شیب رو دربیاری، جاهایی که اضافیه رو صاف کنی، جاهایی که کمه پر کنی... خلاصه حسابی خاک بخوری.
بعدش آسفالت میاد وسط کار. اینم یه داستانه جداست. باید قشنگ پخش بشه، نه زیاد نه کم. نه ضخیم نه نازک. بعدشم غلتک باید از روش رد شه، اونم چند بار، تا حسابی فیکس بشه.
ولی... حالا اگه یهذره شیب اشتباه از آب دربیاد چی؟ یا مثلاً یه قسمت بتن ناقص ریخته باشی چی میشه؟
بله، درست حدس زدید. کلاً پروژه میره رو هوا. یه تیکه اگه کج باشه یا درست اجرا نشه، باید کل اون قسمت رو خراب کنی و از نو بچینی. عین زندگی واقعی، نه؟ یه جور دردسر دوستداشتنی. و بعد وقتی بالاخره بعد کلی زحمت، وقتی همهچیز رو درست کردی و میبینی جاده بهخوبی ساخته شده، صاف و صوفه و ماشینها راحت روش حرکت میکنن... اون لحظهست که یه نفس عمیق میکشی، یه نگاه به کاری که کردی میندازی و با خودت میگی: «دمم گرم.»
چیزی که خیلی از بازیها نمیتونن بهت بدن... این حسِ واقعیِ «من ساختمش.»
یکی از اون چیزایی که واقعاً بازی RoadCraft رو خاص میکنه، همین بحث اتوماسیون و مدیریتشه. تو میتونی مسیر تعیین کنی واسه کامیونها، که از معدن بزنن بیرون، بار بزنن، بیان سر پروژه و خودشون بارو بریزن و برن سراغ بار بعدی... بدون اینکه بخوای هی بشینی پشت فرمون و مدام دستت رو ببری رو دکمهها. مثل اینکه مغز بازیایی مثل Factorio رو گذاشته باشن تو یه بازی کامیونبازی حسابی.
و خب هر چی جلوتر بری، میفهمی چقدر لذت داره وقتی یه سیستم کامل طراحی میکنی که همهچیز توش خودکار میچرخه.
ولی خب، اگه حال نداشته باشی یا حوصله کنترل مستقیم نداری، یه نمای بالا هم داری که توش میتونی مثل یه کارفرمای باکلاس، فقط دستور بدی. مثلاً بگی "این کامیونه بره اونجا، اون بولدوزره شروع کنه به صافکاری، اون یکی ماشین آسفالت هم آماده باشه."
طراحی داخلی کامیونا انقدر دقیق و با جزئیاته که انگار نشستی تو یه ماشین واقعی. حتی صندلیا، صداها، حس وزن وسیله... همهش حسابشدهست. ولی بیرون از ماشین، تازه جشن شروع میشه. توفان شن؟ داریم. رانش زمین؟ بله. سیل و گل و شل و مرطوبی که آدمو یاد خوابای بد میندازه؟ آره، همهش هست.
حالا فرض کن داری وسط یه جاده کار میکنی، یهدفعه هوا تیره میشه، توفان میاد، دیدت محدود میشه... باید سریع تصمیم بگیری. بری جلو؟ وایسی؟ ماشینتو بیاری عقب؟
اگه فکر میکنی فقط قراره تنها بازی کنی، سخت در اشتباهی. RoadCraft یه کو-اپ تا چهار نفر داره که واقعاً معنی «کار تیمی» رو بهت یاد میده. یعنی تصور کن با سهتا از دوستات، هر کی یه بخشی از پروژه رو دست گرفته. یکی شن میاره، یکی آسفالت میریزه، یکی با غلتک رد میشه، یکی داره از بالا نظارت میکنه و میگه کجا چی کمه.
ولی یه اخطار جدی: اگه یکی خرابکاری کنه... مثلاً اشتباهی جایی رو خراب کنه، یا ماشینش بیهوا بخوره به ماشین بقیه، یا آسفالت رو اشتباه بریزه... کل کار میره رو هوا!
نقاط قوت بازی RoadCraft: حس خوب ساختن، حس خوب پیش رفتن
راستش این بازی با هیچ تروفی یا امتیاز الکی سعی نمیکنه خوشحالت کنه. شادیات تو RoadCraft از جایی دیگه میاد. از همون لحظهای که میبینی یه پروژه سخت، بعد از ساعتها تلاش، بالاخره تکمیل شد و همهچی دقیق و درست چیده شده.
و این وسط اون ترکیب بین شبیهسازی دقیق رانندگی و مدیریت منابع، یه عمق باحالی به بازی داده که باعث میشه اصلاً حس تکراری بودن نکنی.
RoadCraft بازی آسونی نیست. یعنی اگه دنبال یه بازی باشی که بشینی یهدست بری جلو بدون فکر کردن، بهتره سمتش نری. کنترل هر ماشین با اون یکی فرق داره. دکمهها متفاوته، عملکردا خاصه. اولش مغزت سوت میکشه. ممکنه یهسری ماشینا گیر کنن، مخصوصاً وقتی داری از سیستم خودکار استفاده میکنی. ولی اگه صبر داشته باشی و کمکم یاد بگیری که چی به چیه.
اگر از اون دسته گیمرهایی هستید که عاشق جزئیات، برنامهریزی، ساختوساز و واقعگرایی هستید، RoadCraft دقیقاً برای شما ساخته شده.
در دنیای بازی RoadCraft خبری از اکشن سریع نیست، ولی در عوض یه دنیای پر از چالشهای فنی و مهندسی در انتظارتونه. با گرافیک قوی، فیزیک فوقالعاده، و مأموریتهایی که واقعاً به آدم حس مفید بودن میده.
امتیاز پیشنهادی ما به بازی: ۹ از ۱۰
چون دنیایی ساخته که شاید برای همه نباشه، ولی برای طرفداراش، به شدت عمیق و رضایتبخش!
قابلیت فروش مجدد ظ 2 و 3 : بله
ضمانت دائم ظ 2 و 3 : بله
چند نفره آفلاین : خیر
دارای بخش آنلاین ظ 2 و 3 : بله
مناسب برای کودکان : بله
نسخه گرافیکی مخصوص PS5 : بله
جهت خرید اکانت قانونی RoadCraft برای PS5 همراه با ضمانت دائم و قابلیت فروش مجدد و تعویض میتوانید از فروشگاه اکانت قانونی گیم پردایس اقدام فرمایید
5 از 5 از مجموع 1 امتیاز
شما هم به این بازی امتیاز دهید